Dit weblog is een verzamelplek van al mijn gehaakte, genaaide en geknutselde creaties. Er komen ook regelmatig kinderknutsels voorbij. Kijk rustig rond!
RSS

25 januari 2013

Slaapzakje bijna klaar

Hij is bijna af! Het lijkt zo simpel, en eigenlijk is het ook niet zo heel moeilijk, maar toch heeft het in elkaar naaien langer geduurd dan ik verwacht had. Ik ben dan ook (nog) geen heel ervaren naaister en ik vond het spannend om te beginnen. Het begin was gemakkelijk, het inzetten van de mouwen viel me ook alles mee. Eigenlijk begonnen de "problemen" pas bij het aan elkaar naaien van de binnen- en buitenzak. Ik kwam tot de ontdekking dat het halsgat echt te klein was. Het patroon is hier denk ik al vrij krap, en misschien doordat ik een wat kleine naad heb genaaid is het nog iets kleiner uitgevallen. De hals heb ik dus weer losgehaald, groter geknipt en opnieuw aan elkaar genaaid.
Toen het optionele beschermflapje voor het nekje. Aangezien ik toch alles wel wilde uitproberen, begon ik hier ook vol goede moed aan. Doordat de stof die ik gebruik vrij dik is, werd het een gepriegel en heb ik het uiteindelijk met de hand vastgezet omdat mijn naaimachine niet netjes door de dikke laag stof heen kwam.
Volgende uitdaging: de rits inzetten! Het leek me vrij simpel, maar hier werd ik in de steek gelaten door m'n naaimachine. De onderdraad had opeens allemaal lussen en werd heel slordig. Uiteindelijk kwam ik er via een aantal omwegen achter dat m'n spoeltje niet helemaal goed in de machine zat. Het rechte stuk van de rits was simpel, maar bovenaan bij het beschermflapje was de laag stof veel te dik om te naaien met de machine, dus dit heb ik weer even op de hand gedaan. En onderaan, aan het einde van de rits, zit het ook niet helemaal supernetjes. Ook het doorstikken van de hals ging niet helemaal gemakkelijk en her en der zit aan de binnenkant nu een klein plooitje.
Als laatste moeten nu de uiteinden van de mouwen nog netjes worden afgewerkt. Een simpel klusje, maar met zulke smalle mouwen zelfs met de vrije arm van je naaimachine onmogelijk om te naaien, dus die zal ik helemaal op de hand moeten doen... Dit vind ik achteraf wel jammer van het patroon, de mouwen (en ook de hals) hadden best wat ruimer gemogen.
Maar goed, ook al ben ik misschien een beetje perfectionistisch, het eindresultaat wordt wel leuk hoor! Binnenkort de foto's als het helemaal klaar is.


0 comments:

Een reactie posten