Dit weblog is een verzamelplek van al mijn gehaakte, genaaide en geknutselde creaties. Er komen ook regelmatig kinderknutsels voorbij. Kijk rustig rond!
RSS

19 januari 2015

Mooie koekjes

Ik bak graag zelf koekjes. De laatste jaren ben ik wat vaker aan het experimenteren met recepten. Ik wil bijvoorbeeld koekjes bakken zonder suiker of met een (in mijn ogen acceptabele) suikervervanger. Zo bakken we de laatste tijd vaak deze speltkoekjes. Superlekker zijn ze, maar ze verdienen niet echt een prijs wat creativiteit in uiterlijk betreft. Als de meelsoort of de suiker in een recept vervangen wordt, heeft dat toch altijd consequenties voor de textuur van het deeg.

Af en toe bak ik daarom ook gewoon precies volgens recept. Dan krijg je bijvoorbeeld dit:

Zomaar een greep uit wat baksels van de afgelopen jaren. 

Is het een verrassing dat ik "Heel Holland Bakt" een geweldig programma vond?

Soms kom ik een recept tegen waarbij ik gelijk weet dat ik het wil maken, gewoon omdat het er zo mooi uit ziet. In de kerstvakantie kreeg ik zo'n recept onder ogen, en gisteren maakten we dan eindelijk tijd om deze prachtige koekjes te bakken:



Er gaat een berg suiker in, maar het zijn wel heel lekkere en mooie koekjes! Het recept vond ik hier. Ik heb niet het precieze recept gevolgd, en ik heb de hoeveelheden gehalveerd omdat 50 stuks me wel heel veel leek (nu al spijt van hahaha). De cups heb ik vertaald naar grammetjes, want bakken met cups heb ik nog nooit gedaan.

Chocolate Crinkles (ongeveer volgens dit recept, goed voor 25 koekjes)

Meng 60 gram cacao met 150 gram witte suiker. Weeg 60 gram ongezouten roomboter af, smelt dit in een pannetje en giet het daarna door het cacao-suikermengsel. Roer het met een lepel goed door elkaar. Voeg daarna een voor een 2 eieren toe en mix deze er goed doorheen. Mix per ei zeker een halve minuut. Mix er ook 1 theelepel vanille extract door (want het was vast nog niet zoet genoeg met al die suiker).
Meng in een andere kom 125 gram meel (ik gebruikte half gewone bloem en half volkoren meel, maar daarmee valt natuurlijk te experimenteren) met 1 theelepel bakpoeder en een snufje zout. Mix dit door het cacao-suiker-eimengsel.
Dek het af en zet het minstens 4 uur in de koelkast.
Pak dan een kom of een schaaltje en doe daar wat poedersuiker in. Rol balletjes van het stijf geworden deeg. De balletjes  moeten ongeveer 2,5 cm groot zijn. Rol de balletjes door de poedersuiker en leg ze op een bakplaat. Mijn koekjes zijn niet allemaal even groot geworden, want ik werd geholpen door zoonlief die het niet zo heel nauw nam met de maten ;)
10-12 minuten in de oven op 180 graden.
En dan... smullen maar!

0 comments:

Een reactie posten