Dit weblog is een verzamelplek van al mijn gehaakte, genaaide en geknutselde creaties. Er komen ook regelmatig kinderknutsels voorbij. Kijk rustig rond!
RSS

21 juni 2015

Lapjesdeken van oude t-shirts

Laatst heb ik mijn kledingkast opgeruimd en ik heb ook flink wat dingen weggedaan die ik nooit (meer) draag. Toen ik naar een grote stapel t-shirts keek die weg moesten, dacht ik aan de lapjesdekens die ik op het blog van Handwerkjuffie heb gezien. Dit project stond nog altijd op mijn verlanglijstje, dus nu was het moment daar.... en tadaaaaa:




Het knippen van lapjes viel me alles mee, en het aan elkaar naaien tot een patchwork ging ook zonder veel problemen. Maar toen moest de fleecedeken tegen de achterkant! Man man, wat een gedoe. Mijn naaimachine doet gewoon niet wat ik wil. Hij sloeg steeds steken over en de leuke zigzagsteek die het had moeten worden zag er niet bepaald mooi uit. Draadspanning veranderen had weinig tot geen effect. Een nieuwe naald ook niet. Een ander soort naald hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik een iets kleinere zigzagsteek gebruikt en die deed het iets beter. Maar dan nog... de draad brak regelmatig (ondanks goed kwaliteitsgaren) en ik irriteerde me een ongeluk aan stof die opstroopt op plekken waar ik dat niet wil.

Een mooi stukje :)
En een iets minder mooi stukje ;)
Maar goed, ondanks alle frustraties die er tijdens het naaien naar voren kwamen, is het toch gelukt. Misschien niet zo netjes als ik wilde, maar van een afstandje zie je dat niet. Bovendien is de deken bedoeld om mee te spelen. Lekker buiten op ons (nieuwe!) grasveldje en deze zomer op de camping. Aan alle hoekpunten zit een koord zodat de deken opgehangen kan worden aan bijvoorbeeld takken. Een echte huttenbouwdeken!


De deken is 1,2 meter bij ruim 1,5 meter gewordem. Lekker groot dus. De lapjes had ik 17x17 cm geknipt, maar er gaat natuurlijk altijd veel stof in de naadjes zitten.

Ik ben maar wat blij met deze deken, vooral omdat hij toch gelukt is :) en omdat hij nu al binnenshuis flink gebruikt wordt om mee te spelen!



En nu ga ik lekker weer wat haken!

0 comments:

Een reactie posten